Ketika musibah seperti kematian, kesakitan, kemiskinan, kegagalan dan kekalahan melanda diri, mungkin hati kecil kita tertanya-tanya, mengapa? Mengapa Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang itu mentakdirkan begitu? Adakah sudah sirna kasih sayang-Nya? Jangan. Jangan begitu. Dalam apa jua keadaan pun kita wajib yakin bahawa takdir Allah pasti mengandungi banyak hikmah dan kebaikan.

Sejak kebelankangan ini, apabila saya buka tv, ada berita tentang musibah. Baca majalah juga menceritakan tentang musibah. Di internet juga membicarakan tentang musibah. Merasakan diri terlalu kecil dan lemah mengenangkan musibah-musibah dari-Nya. Bagaimana jika saya terus leka dengan nikmat yang dikurniakan oleh-Nya? Hati senantiasa perlu dibaja dan dipupuk kesedarannya agar diri ini tidak alpa dan lalai atas suruhan dan tuntutan-Nya. Ya Allah, berikanlah aku hidayahmu dan kuatkanlah hatiku agar sentiasa berada di landasan yang betul. Amin.

"Apabila Allah menguji orang Islam dengan tragedi, maka mereka mesti melihat dengan mata hati. dan memikirkan dengan akal, agar tercungkil hikmahnya. Jika tidak, itu petanda penglihatan hati tidak jauh. akal yang pendek."  - Solusi





0 comments:

Post a Comment